Saturday

Megaklassens "frihets-era".

Medelklassen lever i en skyddad bubbla i en tro om världens mångfald och jämlikhet. Individens säregna vara behöver idag inte stå i strid med den andres varande. Idag är vi såkallade "free bitches". Varje anspråk på idé och initiativ tas dock tillvara på av storföretag. Det finns inget "självförverkligande" eller "normbrytande" begrepp som ett pengatörstande företag inte kan ta tillvara på. I slutänden köper vi in frihetsyttranden i shoppingcentran och på internet. Företagen vill låta oss tro att vi har makten över vår egen självdefinition, men det är inte sant. Hade vi haft det så hade inte så stora grupperingar gått i samma led, dessa "me, me, me"-led. Monopoliseringen av självbilden genom några jätteföretag sker på bekostnad av den svagaste samhällsklassen (eller generellt de svagaste i världen). Ju mer samhälls-och självbilden kan manipuleras, desto mer utestängs de som har invändningar mot ordningen. Idag har sällan de mest utsatta tillgång till de medier genom vilka vi stämmer av. Vilket i sig är lustigt, borde liksom inte alla räknas i den "globala världen"?

Det krävs enbart ett förkastande av den "individuella friheten"s patos! Även detta är en illusion. Medelklassen som definition står mellan över-och underklassen. Denna grupp är massiv och barriärerna flytande. Pg a detta kan klassen lätt identifiera sig med att både ha och inte ha. Idag talar vi (medelklassen) dessvärre enbart med dem över, och under en magisk gräns når inte solens strålar. Just den här förmågan att identifiera "uppåt" och "nedåt" utnyttjas ständigt av kommersiella intressen som använder våra behov/livsnödvändigheter (materiella oftast) för att spä på sina egna behov (läs:pengar). Vi hypnotiseras av stjärnglans och sups ner av dess livsstil och vi tycker alltid "synd om", men "tänker nu logiskt" och detta i ett massivt, kontrollerat spel.

Idag finns det därför snarare en Härskande klass, en Konsumerande megaklass och en massiv Underklass. Den härskande klassen suger allt uppåt, likt en dammsugare. Men till skillnad från en dammsugare - där vi vet att suget skapas med hjälp av elektricitet, en slang, en ventil, en påse, det omslutande plasthöljet och en massa annat (vad vet jag) - så är inte den Härskande klassens "sugande" baserat på teknik (det är förvisso ett redskap) utan på en idé. Denna idé bygger på en ojämlikhetstanke som befästes och behålls genom att göra allt det ologiska "logiskt" - alltså en manipulation av "individens sunda förnuft" som ju är så heligt.

Därför kräver jag att:

- kapitalismen suger min kuk
- kapitalismen suger min kuk
- kapitalismen suger min kuk
- kapitalismen suger min kuk
- kapitalismen suger min kuk
- kapitalismen suger min kuk
- kapitalismen suger min kuk

No comments: